Bjorn Andringa en Folmer Andringa
  • Agri&Food
  • Drijfveren

NOM Drijfveren: Hoe twee eigenheimers biologische wereldproducten maken

Drijfveren zijn de werkelijke motor achter groei en ontwikkeling. Daarom vertellen Noord-Nederlandse ondernemers in deze rubriek over hun bedrijf én beweegredenen.

Hoe beschrijf je twee broers die al twintig jaar op unieke wijze hun familiebedrijf bestieren? Eigenheimers is het eerste woord dat me te binnen schiet na een bezoek aan FZ Organic Food. Hun chips bakken ze trouwens met een ander aardappelras, al typeert ook de veelzijdigheid van de pieper deze ondernemers, die in Wolvega een scala aan biologische wereldproducten maken.

Bjorn (50) en Folmer (53) Andringa waren pubers toen hun moeder ging experimenteren met macrobiotisch koken. ‘Daar heb ik nog last van’, zegt Folmer droog. Het mooiste uit die tijd is dat hun ondernemende vader Frans werd geïnspireerd en de basis legde voor wat tegenwoordig één van hun grootste merken is: Yakso, met een uitgebreid assortiment voor de Oosterse keuken, van smaakmakers tot vleesvervangers. Alles biologisch uiteraard, want dat is de kern van FZ Organic Food. ‘Onbespoten eten zonder rare toevoegingen, dat kregen we thuis al mee. Van ma door het eten dat ze op tafel zette, van pa door zijn business.’

Frans Andringa (81) komt nog wekelijks op de fabriek in Wolvega. Vanuit zijn passie voor biologische producten bouwde hij in de jaren tachtig zijn distributiebedrijf in Friese biologische kaas verder uit met verwerkte producten zoals jam, spreads en pindakaas. ‘Hij deed vanuit Groningen goede zaken in Duitsland en viel daar op met zijn biologische producten’, vertellen de broers. ‘Toen de Aziatische producten erbij kwamen, werd na verloop van tijd duidelijk dat eigen productie meer kansen bood dan groothandel en distributie. Daarom kocht pa in 1989 het pand hier in Wolvega. Eén werknemer had hij destijds. Bij zijn rondjes door de fabriek zegt hij graag: ‘dit deed ik vroeger allemaal alleen!’ Al maken we nu met 55 medewerkers meer dan 400 producten die worden afgezet in 35 landen.’

Zelf chips bakken

De gebroeders Andringa kwamen in 2003 aan het roer. Voor zowel Folmer als Bjorn was het geen vooropgezet plan om in het familiebedrijf te werken. ‘Toch heeft pa ons wel een beetje in deze richting gekneed’, stelt het duo. Na de landbouwschool en een opleiding detailhandel werkte Folmer bij een biologisch zeepfabriekje in Duitsland, totdat zijn vader versterking nodig had. ‘Voor het salaris hoefde ik het niet te doen, maar ik zag een mooie uitdaging in ons bedrijf. En ik wilde zelf graag chips bakken van biologische aardappelen uit de regio. Mijn vader had geen energie meer voor zo’n grote verandering. Hij had pittige jaren gehad door toenemende concurrentie. Precies daarom zagen wij dat we volledig toe moesten naar eigen merken en productie.’

Bjorn had een studie voeding & marketing gedaan, op aanraden van zijn vader. ‘Hij wilde mij meteen in het bedrijf hebben, maar ik ging eerst de markt verkennen. Een studiegenoot zei: je moet ook ervaring opdoen aan de andere kant van de tafel. En dat was het beste advies dat ik ooit kreeg. Als inkoper van voedselwaren bij de Hema leerde ik veel van de leveranciers. Daarna deed ik verkoop en export bij een chocoladehandel in de Randstad. En toen belde Folmer. Hij zag kansen voor ons familiebedrijf en wilde dat graag met mij samen doen. Twee jaar ben ik vanuit Amsterdam op en neer gereden naar Wolvega. Toen we serieus groeiden en in de fabriek ook een eigen productielijn voor chips optuigden, ben ik naar het Noorden verhuisd. Vanaf dat moment zijn het assortiment en de productie steeds verder uitgebreid.’

Trial and error

Hun overstap naar FZ Organic Food bleek een goede zet, zowel voor het bedrijf als beide broers. Ze hebben dezelfde ondernemende geest als hun vader en voegen daar eigen talenten aan toe. Folmer runt de fabriek, Bjorn is van de productontwikkeling, marketing en verkoop. ‘De eerste jaren was het vooral trial and error’, vertellen de broers. ‘We zijn beide types van gewoon doen. Dat we inmiddels een sterk team hebben, maakt dat we meer sparren en ook peilen bij klanten. Al blijft innovatie en ontwikkeling de kracht van dit bedrijf. Vernieuwen en verbeteren, dat houdt nooit op. En dat geldt zowel voor ons assortiment als de productielijnen in de fabriek. Inmiddels draaien we een mix van eigen merken en productie voor private labels. Alles natuurlijk biologisch, dat blijft de kern.’

De idealen achter hun biologische bedrijf kregen ze thuis als vanzelfsprekend mee: beter voor de gezondheid én voor de wereld. ‘Al worden we ons steeds bewuster van die waarde nu we wat ouder worden’, zeggen de broers. ‘Toen wij jong waren, had bio een geitenwollensokkenimago; nu geeft de overheid geld uit aan campagnes om biologisch eten te stimuleren. Dat maakt onze markt breder en leuker. Omdat wij groot zijn geworden in de hoek van de natuurvoedingswinkels, zijn we in de regio vrij onbekend. Een identiteitscrisis die al veertig jaar duurt, want zo lang bestaat FZ Organic Food al. Wij doen het nu twintig jaar samen, precies even lang als pa destijds. Of we dat jubileum gaan vieren? Bij het vijfentwintigjarig bestaan stonden we pas stil toen er een bos bloemen op ons bureau was gezet. Wij zijn zelf veel te druk om aan dat soort dingen te denken.’

Dragende krachten

De kansen die de gebroeders Andringa altijd en overal zien, zijn hun grootste drijfveer. Ze zeiden het al: vernieuwen en verbeteren, dat houdt nooit op. ‘Zij het nu wel met meer focus en beleid dan vroeger’, menen ze. ‘En met goede mensen om ons heen. Het team staat op scherp sinds de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne. Door de hoge prijzen voor gas en bakolie beleefden we een spannende periode. Dan zie je goed wie de dragende krachten binnen het bedrijf zijn en daar doen we ons voordeel mee.’ De fabriek draait weer op volle toeren. ‘Vannacht lag ik wel een paar uren wakker van een belangrijke nieuwe deal’, vertelt Folmer. ‘En dat gebeurt me niet vaak’. Waarop Bjorn laconiek reageert: ‘Nou, als jij zo weinig wakker ligt, dan kan er nog wel een tandje bij.

FZ-Organic-Food0003-1