Wireless Value
  • Groeien met je bedrijf

Groeien begint hier: ‘Onze groeipotentie zit in marktgerichte innovatie’

Door te groeien in ondernemerschap is Wireless Value klaar om ook letterlijk grenzen te verleggen. Bas Visser – die in 2019 samen met Feike Oenema het stokje van de oprichters overnam – vertelt over het doorgaande ontwikkelproces van hun bedrijf.

Wireless Value bestaat nu ruim twintig jaar en we zijn toe aan een nieuw hoofdstuk in ons verhaal’, zegt Bas, die in 2013 aanhaakte als sales- en marketingmanager. ‘Ons bedrijf is begonnen als voorloper in draadloze sensortechnologie in combinatie met een webportal. Al waren de oprichters achteraf misschien net te vroeg met hun producten. Na mijn komst nam de concurrentie verder toe, maar bleven klanten van nieuwe startups regelmatig zitten met systemen die niet duurzaam werden ondersteund. En wij lieten zelf ook kansen liggen doordat we te generalistisch bleven. Toen Feike en ik het bedrijf overnamen, was dat een natuurlijk punt om een andere koers te gaan varen.’

Wireless Value ontwikkelt en produceert in Emmen met een team van twaalf mensen draadloze meetsystemen voor o.a. de glastuinbouw en (top)sportvelden. Met een nieuw ontwikkelde weegschaal voor de teeltmethode Plant Empowerment wil de onderneming verder groeien op de internationale markt.

Wat betekent groei voor jou?

‘Ergens voor gaan, commitment tonen en afmaken waar je aan bent begonnen. Onderweg kom je altijd uitdagingen tegen. Zoals Acda en de Munnik zingen: het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt. Zo gaat het ook bij ondernemen. De lessen die je onderweg leert, helpen om te groeien en nieuwe stappen te zetten.’ ‘In ons geval betekende groei na de overname van Wireless Value in 2019 eerst het verstevigen van de basis. Dat deden we via cultuurverandering en interne professionalisering. Medewerkers kregen meer verantwoordelijkheid en creatieve ruimte, maar dan wel met de markt als uitgangspunt. Door onze generalistische aanpak voldeden onze producten en diensten gemiddeld aan 80 procent van de klantbehoeften. De nieuwe uitdaging is om voor de volle 100 procent aan te sluiten door marktgerichte innovatie; dáár zit onze groeipotentie.’

Hoe zijn jullie in zakelijk opzicht gegroeid?

Vooral door de business aan te scherpen. Focus bepalen en op basis daarvan keuzes maken. Dat blijft een taai proces als je overal kansen ziet, maar nee durven zeggen is belangrijk om op andere vlakken te kunnen groeien. Wij bedienen meerdere sectoren – van agri en industrie tot utiliteit, sport, gemeenten en laboratoria – en beseffen dat onze kracht en kansen vooral in de glastuinbouw liggen. Dan heb je dus ook mensen nodig die deze markt goed kennen. Die bleken lastig te vinden, maar we hebben na enkele missers geleerd om te wachten op de juiste persoon. Sinds we een accountmanager in huis hebben die de glastuinbouw als zijn broekzak kent, zijn er veel puzzelstukken op hun plek gevallen binnen onze productontwikkeling.’

Bas Visser, Algemeen directeur Wireless Value
Bas Visser, Algemeen directeur Wireless Value

Hoe ben je persoonlijk gegroeid?

‘Over de vraag of ik het bedrijf in 2019 wilde overnemen, hoefde ik geen seconde na te denken. Al wist ik ook meteen dat ik het samen met Feike wilde doen, als technische man. Mijn kracht ligt vooral in de saleskant: op pad gaan, lijntjes leggen en ons verhaal vertellen. We moesten beide in onze nieuwe rol als directeur groeien. Andere verantwoordelijkheden vragen om andere inzichten. Een cursus finance heeft ons daarbij geholpen en zeker ook het sparren met aandeelhouders als de NOM. Dat je als directeur soms harde beslissingen moet nemen over mensen of investeringen is ook een leerschool. Onderweg plannen moeten bijsturen kan stressvol en pijnlijk zijn, maar is ook nodig om te kunnen groeien. En dat kan mij nooit snel genoeg gaan, al leer ik steeds beter dat elk proces zijn eigen tijd vraagt.’

Heb je groeitips voor andere ondernemers?

‘Op basis van onze eigen lessen is dat vooral: zorg dat je focus helder is en richt daar je bedrijf op in. Maar zonder oogkleppen op, want je wilt ook kunnen inspelen op marktontwikkelingen als dat nodig is. Weten waar je nee tegen kunt zeggen, helpt om voluit ja te zeggen tegen je missie. Om dat helder te houden, is sparren met externen ook belangrijk. Waak voor isolatie, ga naar buiten toe. Dat helpt om in verbinding te blijven met de markt en je business aan te scherpen.’ ‘In zo’n ontwikkelfase zit ons bedrijf nu ook weer.

Ter ondersteuning van de teeltmethode Plant Empowerment – waar Wireless Value ambassadeur voor is – hebben wij een weegschaal ontwikkeld die bijdraagt aan waterbesparing en sturing geeft aan een zo groot mogelijke oogst. Dit biedt vooral kansen voor teelt in landen met zoetwaterschaarste. Op een beurs was er al grote interesse en ik ben op handelsmissie geweest in de Golfstaten, waar de eerste lijntjes zijn gelegd. Nu de uitdaging hoe we dit gaan doen: werken met distributeurs, of servicepunten oprichten? Het is een nieuwe fase met serieuze groeikansen.’