Gras is voor koeien, gras is om op te voetballen, gras heb je in de tuin. Klopt allemaal, maar met gras kun je veel meer. Meer duurzaamheid, meer eiwitten, meer biodiversiteit, meer verdiensten, minder uitstoot.
Zo vanzelfsprekend als gras groeit in onze typisch Nederlandse landschappen, zo groot zijn de kansen om meer met die groene zee te doen. Grassa weet dat, en werkt hard om de potentie werkelijkheid te maken. Het bedrijf, dat anderhalf decennium geleden in Groningen het levenslicht zag, ontwikkelde een circulariteitsconcept dat van gras een gewas maakt met voordelen voor iedereen.
Joep de Vries, business developer Agrifood bij de NOM, volgt die ontwikkelingen al een hele tijd. ‘Gras is in wezen een vergeten gewas. We kijken ernaar alsof het alleen van belang is in de veeteelt, voor de melkproductie. Maar eigenlijk moeten we ernaar kijken alsof het om akkerbouw gaat. Gras heeft veel meer waarde.’
Grassa bedacht een natuurlijk proces van persen, verhitten en filteren, waarmee gras wordt verwerkt tot hoogwaardige producten. Eiwitten bijvoorbeeld, geschikt voor menselijke consumptie. Daarmee wordt gras een alternatief voor het veel minder klimaatvriendelijke soja. En die eiwitten zijn keihard nodig nu we naar verwachting minder vlees gaan eten.
Gras is in wezen een vergeten gewas. We kijken ernaar alsof het alleen van belang is in de veeteelt, voor de melkproductie. Gras heeft veel meer waarde. Joep de Vries, NOM
Joep: ‘Het mooie is dat uit onderzoeken van de universiteit in Wageningen blijkt dat koeien net zo veel melk blijven geven als ze het gras eten waar die waardevolle stoffen voor ons zijn uitgehaald. Zo ga je dus veel efficiënter om met de voedingswaarde in het gras.’
De voordelen gaan verder. Door het voeren van dat zogeheten ontsloten gras, daalt de uitstoot van ammoniak en fosfaat door koeien. Volgens Grassa gaat het om liefst dertig procent. De eiwitten die eruit zijn gehaald, zorgen namelijk voor afvalstoffen die uitstoot opleveren.
‘Je moet het zo zien: normaal gras komt voor een flink gedeelte als afval weer uit de koe, met uitstoot tot gevolg’, legt Joep uit. ‘Het ontsloten gras, waar waardevolle stoffen zijn uitgehaald, levert minder ontlasting op, terwijl de koe wel precies krijgt wat ze nodig heeft. In het uitgeperste deel zitten juist de stoffen die voor éénmagigen zoals mensen belangrijk zijn.’
Dat trekt uiteraard de aandacht van de agrisector, zoals dit voorjaar bleek in Leeuwarden. Daar gaf de NOM de workshop Omdenken met Gras op de Dairy Campus. Boeren kwamen erop af, grasdrogerijen, onderzoekers, ondernemers en coöperaties. Allemaal benieuwd naar de mogelijkheden die gras te bieden heeft. En zeker ook naar het beloofde verdienmodel.
Voor Joep de Vries leidt het geen twijfel dat dat model er is. ‘Maar dat moeten we gaan aantonen om zo veel mogelijk ondernemers in de sector mee te krijgen. Daarom sluiten we ook aan bij Fascinating, dat draait om het verwaarden van plantaardige eiwitten. We hopen binnenkort groen licht te krijgen voor een pilot. Bewijsvoering is gewoon essentieel.’
Waar in Nederland de extra waarde van gras nog vrij onopgemerkt is, wordt er over de grens al meer mee geëxperimenteerd. In Denemarken bijvoorbeeld wordt gras al langer behandeld als gewas van waarde, het groene goud, zo je wilt. Hoog tijd om dat voorbeeld in Nederland te volgen, vinden Grassa en de NOM. De tijd is ook rijp, betoogt Joep. ‘We zitten midden in een agrarische omwenteling, waarin uitstoot belangrijk is. Gras kan een nieuwe inkomstenbron worden die juist beter is voor het klimaat en de natuur. Gras bindt CO2 en het is ook nog een heel goed wisselgewas om de bodem gezond te houden.’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.