Gerard Nijhoving
  • Innoveren
  • Drijfveren

Gerard Nijhoving deelt ondernemerslessen bij Business Lunch Talk

Hij leert graag van anderen, al was Gerard Nijhoving (38) bij de Business Lunch Talk in Emmen zélf de inspirator. Ruim honderd nieuwsgierige studenten luisterden in de kantine van NHL Stenden naar het live interview over ondernemerschap met de Senbis-directeur, die hier ooit zelf studeerde. Zijn advies voor iedereen met een start-up-idee: “Ga op zoek naar kritische klankborden én verdiep je in bestaande business.”

Bij Senbis Polymer Innovations kwam Gerard binnen in een bestaande onderneming, die sinds 2008 zelfstandig functioneerde na een historie als R&D faciliteit binnen AKZO. Voordat hij instapte als mede-eigenaar en managing director, werkte de gedreven ondernemer al enkele jaren als freelance consulent voor Senbis en andere bedrijven. “En ik weet ook hoe het is om vanaf nul een eigen bedrijf te starten”, vertelt hij de studenten. “Na een baan in de foodbranche zag ik kansen voor een melkpoeder-business met focus op de Afrikaanse markt. Ik wilde het allemaal zelf doen en leende geld van mijn vader. Het werd geen succes, maar ik leerde wél mijn eerste ondernemerslessen.”

De belangrijkste les die Gerard graag deelt: “Ga niet alles alleen doen, maar zoek partners! Kijk verder dan de drie fff’en – friends, family and fools – want het lijkt misschien makkelijker om eerst bij bekenden aan te kloppen voor advies of geld, maar wat je nodig hebt zijn mensen met ervaring. Zoals andere ondernemers en investeerders. En klop zeker aan bij bedrijven die al een business runnen die raakt aan jouw ideeën. Want zij kennen de markt, hebben inzichten in productontwikkeling, uitvoering en haalbaarheid. Daar kun je veel van leren om je plannen aan te scherpen. En wie weet willen zij ook wel investeren in jouw idee.”

Kritische vragen en marktonderzoek

“De angst dat anderen er met je idee vandoor gaan, is vaak ongegrond”, stelt de Senbis-directeur. “Want ideeën zijn hooguit een startpunt, het gaat vooral om het proces dat volgt. Wat je daarom als startende ondernemer nodig hebt, zijn kritische vragen en marktonderzoek. Want wie zit er te wachten op jouw product of dienst? En wat willen mensen daarvoor betalen? Vaak loop je daar al snel in vast, maar juist door partners te zoeken en je in bestaande business te verdiepen, kom je onderweg interessante mensen en kansen tegen. Dat is vaak hoe ondernemerschap werkt: je begint met het ene en gaandeweg kom je uit op iets anders dat serieus kan werken. En dan lukt het ook beter om financiers te vinden.”

Als directeur van het innovatieve Senbis merkt Gerard zelf ook dat ondernemerschap vooral draait om naar buiten treden en open staan voor kansen. “Het loopt vaak anders dan verwacht en dat is niet erg. Het gaat erom dat je ergens komt. Dat vraagt om nieuwsgierigheid, energie en doorzettingsvermogen. Ja, het is belangrijk om te geloven in je eigen ideeën en dat je je nek durft uit te steken, maar je hebt ook een drive nodig om te leren en de bereidheid om van koers te veranderen als dat nodig is. De uitdaging is te weten wanneer je moet volhouden en dat is het spannende en mooie van ondernemen.”

Spannende innovatiefase

Senbis zit zelf ook weer in een spannende nieuwe innovatiefase. Het bedrijf – dat o.a. biologisch afbreekbare plastics ontwikkelt voor toepassingen in de visserij en de landbouw – heeft de ambitie om een afbreekbare vervanger te vinden voor polyester in kleding. Met een goed alternatief wil Senbis de grootschalige vervuiling door microplastics tegengaan, die nu via het wassen en slijten van kleding overal in ons milieu terechtkomen. Senbis trekt hierin samen op met een consortium waarin NHL Stenden, Rijksuniversiteit Groningen, de WUR en TNO deelnemen.

“Vernieuwend is dat wij voor het eerst kunstmatige intelligentie inzetten om het ontwikkelproces te versnellen”, vertelt Gerard. “Door AI en algoritmes in te zetten bij het koppelen van relevante polymeren en hun eigenschappen, verwachten wij veel sneller de meest geschikte bioplastics te vinden. Als dat lukt, slaan we twee vliegen in één klap: dan hebben we én een afbreekbare vervanger voor polyester in kleding én een nieuwe methodiek voor toekomstige innovaties.” De start is veelbelovend, al zijn er bij innovatieve ontwikkelingen geen garanties. Gerard vertelt de studenten dat er in het verleden ook missers zijn gemaakt: “We hadden een prachtig nieuw bio-product ontwikkeld voor vissers, maar de duurzame voordelen bleken voor hen de prijs niet waard, dus hadden we geen markt.”

‘Wat breng jij mee?’

En zo komt de Senbis-directeur weer uit bij het belang van marktvalidatie en kritisch kijken naar ideeën. “Je kunt zelf nog zo overtuigd zijn dat je iets geweldigs hebt bedacht, als niemand er op zit te wachten of het is veel te duur, dan kom je nergens”, geeft hij de studenten mee die na de Lunch Talk nog met hem in gesprek gaan over hun eigen ondernemersplannen. “Ga daarom netwerken en verzamel kennis, zodat je weet waar je over praat. En denk ook goed na over wat jij meebrengt aan kwaliteiten, dat willen mogelijke partners en financiers graag weten.”

1 (1 van 1)-18 (1)
De Business Lunch Talk is een initiatief van NOM en Founded. Om studenten te inspireren, nodigen zij aansprekende ondernemers uit om tijdens een live interview hun ervaringen en lessen te delen.