Innovatieve bedrijven bieden slimme oplossingen voor de legerbasis van de toekomst. Tijdens vredesmissies worden Nederlandse militairen blootgesteld aan stof, hitte, kou en andere barre omstandigheden. Om ook in de toekomst een veilige basis voor vredesmissies te garanderen, heeft Defensie behoefte aan slimme concepten en innovatieve toepassingen uit het bedrijfsleven.
De Landmacht richtte samen met de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) NOM, LIOF, InnovationQuarter en Oost NL het Fieldlab Smartbase op: een fysieke testomgeving waarin 17 mkb-bedrijven 12 experimenten realiseerden. Op 29 mei jl. is de eerste fase ‘Smart Base 1.0’ afgerond. Op 31 mei jl. bezocht Koning Willem Alexander het Fieldlab Smartbase.
Op de kazerne in Soesterberg werken ondernemers in een fysieke testomgeving aan innovaties binnen de thema’s energie, water, bescherming en logistiek. Een van de experimenten betreft de Shaded Dome, een lichtgewicht, in vorm en maat flexibele bouwvorm op basis van een overdrukhal gefabriceerd uit modern hi-tech textiel. Simon Visser, CEO bij Shaded Dome Technologies B.V.: ‘’Oost NL benaderde ons met de vraag of onze Shaded Dome ook bescherming kan bieden aan militairen tijdens vredesmissies. Op het Fieldlab Smart Base experimenteerden we en is ons innovatieproces met betrekking tot ballistische bescherming in een stroomversnelling gekomen. We kwamen uit op een meerlaagse membraanconstructie die de gebruiker in hoge mate beschermt tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Bovendien heeft Shaded Dome een zeer laag energieverbruik en is makkelijk te vervoeren. Daarmee heeft de Shaded Dome bewezen een duurzaam alternatief te zijn voor met name gekoelde werkplekken die Defensie momenteel toepast.’’
Met het Hercules bouwsysteem van Daedalissimo realiseert men een opblaasbare scherf- en kogelwerende Protective Shelter, die makkelijk op- en af te bouwen is. Bivakkerende militairen kunnen met dit bouwsysteem vanaf de eerste dag een waardevolle bescherming creëren in geval van extreme en/of dreigende situaties. Stijn Rutten, CEO van Daedalissimo: “Als startup biedt deelname aan het fieldlab een unieke kans om het Hercules bouwsysteem verder te ontwikkelen. Dankzij de begeleiding van LIOF en Oost NL gingen deuren open die mij als startup kansen biedt om mijn bedrijf sneller te laten groeien.”
In een ander reeks van experimenten zetten acht bedrijven gezamenlijk in op het reduceren van het watergebruik met 80%. Daarbij wordt naast waterbesparende maatregelen vooral geëxperimenteerd met complementaire technologieën om het water slim te kunnen hergebruiken.
Alle innovaties die ontstaan in het Fieldlab zijn breder inzetbaar. Niet alleen voor de Landmacht, maar ook voor hulpverlenende organisaties die snel een tijdelijke veilige locatie moeten inrichten waar grote groepen mensen samen komen. Denk aan humanitaire kampen of locaties voor grote evenementen. Het Fieldlab heeft geleid tot een samenwerking tussen de Landmacht en de Dutch Coalition for Humanitarian Innovation (DCHI). DCHI is een samenwerkingsverband gericht op innovatie voor humanitaire kampen voor hulpverlening in vluchtelingenkampen en natuurrampgebieden, etc.).
Defensie is de afgelopen jaren geconfronteerd met krimpende budgetten, terwijl er een groeiende vraag is naar inzet op vredesmissies, zoals Afghanistan en Mali. Door eerdere reorganisaties is de R&D-functie binnen Defensie afgebouwd, terwijl technologische ontwikkelingen en innovaties in de civiele wereld steeds sneller tot stand komen. In 2015 deed daarom Ineke Dezentjé Hamming van FME een oproep aan het ministerie van Defensie om meer samen te werken met het bedrijfsleven. De Landmacht pakte de handschoen op, wilde die samenwerking met het innovatieve bedrijfsleven, maar kende daarin zelf onvoldoende de weg. Defensie benaderde de ROM’s om in contact te komen met innovatieve bedrijven. De belangstelling van bedrijven om te participeren in het Fieldlab Smart Base 1.0 bleek groot.
In 2016 dienden 600 geïnteresseerde mkb-bedrijven 140 projectvoorstellen in. Deze bedrijven kregen dankzij de inzet van de ROM’s toegang tot de voor hen nog onbekende wereld van Defensie. 18 projecten zijn geselecteerd voor het Fieldlab Smart Base 1.0. Uiteindelijk zijn op de fysieke Smart Base op de kazerne in Soesterberg door 17 bedrijven 12 experimenten gerealiseerd. Die inspanningen leverde het bedrijfsleven een innovatie-impuls op van € 6,8 miljoen aan publieke en private middelen. De deelnemende ROM’s en de betrokken bedrijven werken hierbij intensief samen met de afdeling Concept Development & Experimentation van de Landmacht. Obiewan Transitioning ondersteunde het proces samen met open innovatie-expertise van Red Bluejay Foundation.
In oktober 2016 kreeg Smart Base de status van Smart Industry Fieldlab toegekend. Uniek aan dit Fieldlab is de inzet van de Landmacht. Na deze eerste succesvolle fase werken de betrokken partners samen aan een groter vervolgprogramma om de kwaliteit van de inzet bij vredesmissies op een hoog niveau te houden.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.