Noordelijke innovaties die het waard zijn om succesvol in de markt te zetten. De NOM Preventie Challenge is er om ondernemers te helpen dat te bereiken. Op 11 april is de finale van de wedstrijd, waarmee 10.000 euro aan marketing en begeleiding vanuit de NOM te winnen is. In de finale strijden drie genomineerden om de titel: DrHealthy, FitGaaf en FiveSteps.
Van alle mensen tussen de veertig en zeventig jaar oud is bijna negentig procent metabool ongezond. Anders gezegd: die mensen zijn ziek, of worden ziek, maar voelen het nog niet. Daar moet snel wat aan gebeuren, en dat is precies wat DrHealthy wil en doet.
De ambitie is groot van de in Groningen gevestigde startup. De doelgroep waarop DrHealthy mikt in Nederland bestaat uit 4 à 5 miljoen zielen. Impact willen ze maken, de oprichters van de tech-startup. Hun platform begeleidt mensen naar een gezonder leven en die hebben daar direct baat bij. ,,Binnen een week voelen ze zich anders, beter, gezonder. We willen niet de hele bevolking redden. We gáán de hele bevolking redden.’’
De app is een soort digitale personal coach die mensen in de doelgroep in wezen continu bijstaat. Die worden gewezen op gezonde keuzes, aangemoedigd de juiste afweging te maken en geholpen met vragen. ,,Onze oplossing is vijf keer goedkoper en bovendien effectiever dan de oplossingen die er nu zijn om mensen te helpen met hun leefstijl’’, zegt Kai Yiu Ho.
Ho weet waarover hij praat. Als voormalig interventie-radioloog zag hij jarenlang hoe de problemen in de zorg groeiden, vooral als gevolg van een verkeerde leefstijl. ,,Het overgrote deel van chronische ziekten is een gevolg van ongezond leven. Steeds meer mensen hebben zorg nodig en dat kan het systeem eigenlijk al niet meer aan. Mensen zijn overbelast, de kosten rijzen de pan uit. Er is maar één oplossing: zorgen dat minder mensen zorg nodig hebben. En dat lukt alleen als het lukt hun leefstijl aan te passen.’’
Wat de app van DrHealthy doet, is tweeledig. Enerzijds is het een triage-instrument, dat bepaalt of mensen een bezoek aan de huisarts moeten brengen, of zelf hun probleem kunnen oplossen. Anderzijds controleert en motiveert de app het aanpassen van de lifestyle.
Mensen die van hun klachten af willen. Die zijn geholpen met de technologie, waarmee Jelle de Rijke zich vol gas bezighoudt. ,,We willen zo laagdrempelig mogelijk zijn, maar breiden aan de andere kant de technologische mogelijkheden continu uit. We werken nu bijvoorbeeld met sensors op het lichaam die continu waardevolle informatie leveren, bijvoorbeeld over de bloedsuikerspiegel. Dat geeft ons inzicht en kan mensen op een heel persoonlijk niveau helpen om gezonder te worden. En niet over een jaar, maar direct.’’
In de app kunnen mensen communiceren met een soort ChatGPT, dat ongelooflijk veel medische kennis bezit. Ze krijgen direct advies als vertellen wat hun klacht is. Ziet het systeem acuut gevaar? Dan is een bezoek aan een arts noodzakelijk. Die kan zelfs direct worden gewaarschuwd en is beter voorbereid vanwege het ‘vooronderzoek’ van de app. De Rijke: ,,In de praktijk gaat het er meestal om dat mensen hun leefstijl aanpassen. Ons systeem vertelt direct hoe en leeft als coach mee.’’
Dat systeem bespaart direct op de kosten en capaciteit van de zorg. Vandaar dat zorgverzekeraars geïnteresseerd zijn. Ho: ,,Dat is essentieel om impact te kunnen maken. En dat is wat we willen. We zitten nu in de testfase, vooral om te zien hoe goed de app werkt in het beantwoorden van vragen. En intussen breiden we de documentatie continu uit.’’
Daar zou de prijs van de NOM Preventie Challenge bij helpen. Ho: ,,Dat geld natuurlijk, maar ik zie vooral grote winst in het idee dat de NOM achter ons staat. Dat opent de deur naar subsidie-instanties en andere investeerders. We willen dieper in het netwerk zitten en daar helpt de NOM ons ongetwijfeld bij.’’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.