De doelstelling van Digibon, onderdeel van Klippa, is duidelijk en charmant: een einde aan de eindeloze stroom papieren bonnetjes in onze portemonnees. Hoe? Door slimme technologie die een digitale bon rechtstreeks naar een mobiele telefoon stuurt en daar opslaat of zelfs gelijk doorzet naar een bank-omgeving of boekhoudpakket. Een oplossing voor particulieren, maar zeker ook voor ondernemers. De afgelopen maanden hielp Flinc ze met het startsein van hun derde investeringsronde. Yeelen Knegtering is mede-oprichter en vertelt over de innovatie van Digibon.
‘Het begon eigenlijk toen ik zelf als zzp’er werkte en echt gek werd van alle bonnetjes die ik moest bewaren, overtypen en inboeken. Dat moest makkelijker en sneller kunnen, vond ik. Dus samen met vier oud-studiegenoten en ex-collega’s lanceerden we Klippa: een app die deze bonnen kon scannen en naar een boekhoudpakket kon sturen. Dat scheelde al zoveel werk. De oplossing is zowel beschikbaar voor particulieren als voor de zakelijke markt en bij die laatste zit natuurlijk de meeste pijn. Zij moeten echt alles bewaren en verwerken.’ Het is 2015 als Klippa het levenslicht ziet en de start-up groeit snel met inmiddels 20.000 gebruikers. Maar de club van vijf vindt de oplossing zelf eigenlijk nog niet voldoende. Yeelen: ‘Klippa is een pleister op de wond. We hebben liever dat de wond er gewoon niet is. Daarom bedachten we Digibon.’
Digibon is software die aangesloten wordt op kassasystemen en een digitale bon produceert, direct beschikbaar op de mobiele telefoon van degene die afrekent. De software is ‘seamless’; er zijn geen extra handelingen vereist. Bovendien bestaan de bonnen niet uit een plaatje, maar uit data die door boekhoudpakketten gelijk worden herkend en verwerkt. Een definitief einde aan het overtikken van bedragen en BTW percentages, dus. ‘En een behoorlijke papierbesparing’, lacht Yeelen. ‘Al bestaat er nog wel eens een misverstand dat de papieren bonnen bewaard moeten worden voor de Belastingdienst. Dat is al lang niet meer zo.’
De techniek om de papieren bon te elimineren is af. Toch staat het bedrijf voor een grote uitdaging: het aansluiten van de verschillende kassasystemen, banken en boekhoudpakketten. Yeelen: ‘Het is een vrij traditionele markt, dus dat kost tijd en energie. Daar hebben we extra kapitaal voor nodig. We deden mee aan de Startupbootcamp in Amsterdam, daar zag Flinc ons presenteren.’
‘Noord-Nederland heeft een comfortabele mentaliteit’ De interesse in het Groningse bedrijf blijkt groot, ze krijgen veel aanvragen. Toch kiezen ze dicht bij huis. ‘We komen zelf uit Noord-Nederland en we voelen ons comfortabel bij de mentaliteit hier. Dat was belangrijk in onze keuze voor Flinc. We hebben de investeringsrondes echt trapsgewijs aangepakt. Het bedrag dat we met behulp van Flinc willen binnen halen ligt op de € 400.000 en biedt ons de ruimte Digibon uit te rollen naar landelijke dekking. Dat willen we in 2020 gerealiseerd hebben’, spreekt Yeelen uit.
Het geld wordt gebruikt voor de doorontwikkeling van de producten, maar ook voor marketing en sales; het aansluiten van alle partijen is nu de belangrijkste stap. Yeelen: ‘We beogen de helft van de financiering in te vullen middels een achtergestelde lening en de andere helft met een investering van een (informele) investeerder in ruil voor aandelenkapitaal. Het zou mooi zijn als deze investeerder ervaring heeft met SaaS en aansluiting kan bieden bij een (internationaal) netwerk in de retail of het bankwezen.’
De voorbereidende fase is afgerond en de samenwerking bevalt goed. ‘Kijk, wij zijn een start-up, wij willen sneller dan snel en dan nog sneller. Maar dat is in dit soort trajecten nou eenmaal geen optie. En het is ook goed zorgvuldig te werk te gaan. Flinc heeft met ons meegekeken naar ons businessplan en stap voor stap zijn we dat gaan invullen in hun format. Elk aspect komt dan voorbij en dat is leerzaam. Flinc is niet zelf investeerder en kijkt dus objectiever met ons mee en dat is erg waardevol. We zijn benieuwd naar wat er nu op ons af gaat komen. Wij zijn in ieder geval helemaal klaar voor een volgende stap.’
‘Via Startupbootcamp ben ik in aanraking gekomen met Klippa en zag gelijk dat ze alle componenten van een succesvolle start-up in zich hebben: een jong, enthousiast en complementair team, een werkend product met pilots in Groningen, Leeuwarden en Amsterdam, omzet en eerdere succesvolle investeringsrondes. Bovendien: hun product lost echt een probleem op, er is markt voor. We hebben de ondernemers achter Klippa begeleid in het verfijnen van hun businessplan en het aanscherpen van de financieringsbehoefte. In dat traject hebben we de volledige businesscase tegen het licht gehouden en samen toegewerkt naar een ‘investor ready’ businessplan. Het is dan ook fijn om te horen dat de ondernemers het traject met Flinc tot nu toe als waardevol hebben ervaren. De volgende stap is dat we ze nu gaan matchen met ons uitgebreide netwerk van financiers, zodat de groei van Klippa en hun Digibon ook daadwerkelijk kan worden gerealiseerd. Ik heb er veel vertrouwen in dat we ze kunnen matchen met interessante investeerders. Dus wat mij betreft zijn we vanaf 2020 helemaal bonnetjesvrij in Nederland. En daarna de rest van Europa ook.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.