Frank Nieuwenhuis, CEO Econowind, tussen VentoFoils in wording
  • Maritiem
  • Innoveren
  • Internationaliseren
  • Investeren

De NOM wil maritieme sector op koers houden

Al een tijdje is de maritieme sector focussector van de NOM. Dat is niet voor niets. De maritieme industrie kent een rijke historie en is nog altijd van grote regionale betekenis. Tegelijkertijd staat de sector in de transitie naar een klimaatneutrale samenleving voor flinke uitdagingen.

Gerenommeerde werven, reders, toeleveranciers, maritieme kennisinstellingen, havens en een strategische ligging aan de Noordzee en de Waddenzee. Sinds jaar en dag speelt de maritieme sector, met name in Groningen en Friesland, een voorname rol in de Noord-Nederlandse economie. Waar de provincie Groningen zich voornamelijk richt op kustvaart en offshore-activiteiten, ligt de focus in Friesland meer op recreatievaart en jachtbouw.

Lang had de sector het imago nogal conservatief en weinig vernieuwend te zijn. Maar de afgelopen decennia is dat gestaag aan het veranderen. Zeker nadat in 1952 Conoship werd opgericht als gezamenlijk ontwerpbureau voor noordelijke scheepswerven. Meer samenwerking moest zorgen voor een (nog) sterkere positie van de werven op de wereldmarkt. Tegenwoordig is samenwerking minstens zo belangrijk om uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en innovatie het hoofd te bieden. En juist aan het versnellen van die ontwikkelingen kan en wil de NOM van betekenis zijn.

Grote opgave

Tot voor kort was de NOM maar mondjesmaat in de maritieme sector actief. Althans, het was geen focussector. Sinds een jaar of twee is dat het nadrukkelijk wel. Dat heeft alles te maken met vragen uit de markt en de grote opgave waar de maritieme industrie voor staat.

Bovendien is het voor de regio een unieke sector die goed is voor veel werkgelegenheid. Maar toch: innovatie en verduurzaming staan voor een deel van de sector nog in de kinderschoenen. Terwijl de noordelijke maritieme industrie de ambitie en de potentie heeft om voorop te lopen in de transitie naar emissievrije scheepvaart en gedigitaliseerde scheepsbouw.

De NOM wil gericht haar bijdrage leveren om de sector toekomstbestendiger te maken. Met investeringen, uiteraard, maar ook door met een breed sectorteam in te zetten op innovatie en internationalisering. De NOM financiert echter geen objecten. Anders gezegd: er wordt, ook al is het nog zo innovatief, niet in een individueel schip geïnvesteerd. De NOM investeert uitsluitend in innovatieve bedrijven die aantoonbaar bijdragen aan de verduurzaming van de maritieme
sector in Noord-Nederland.

Green Maritime Coalition

Er gebeurt genoeg, zoveel is duidelijk. Ook trekken partijen uit de noordelijke maritieme sector, op weg naar een groene toekomst, steeds meer en intensiever met elkaar op. Zo werken onder de naam Green Maritime Coalition sinds 2022 kenniscentra, scheepswerven, rederijen en ondernemers samen aan de ontwikkeling van duurzame maritieme technologieën. Nu al heeft dat onder meer geresulteerd in het project ‘Groen & Digitaal Maritiem Innovatie Ecosysteem Noord-Nederland (GDMIEN-NL). Het doel van GDMIEN-NL is het creëren van een maritiem innovatie-ecosysteem, om zo de kansen die de energietransitie biedt optimaal te kunnen benutten.

Kapitaal, kennis en netwerk

Inmiddels bestaat er eveneens een Maritiem Masterplan, een landelijke subsidieregeling, dat inzet op het ontwikkelen, bouwen en in de vaart brengen van betrouwbare en concurrerende klimaatneutrale schepen. De NOM haakt daar als vanzelfsprekend graag op aan. De deur staat sowieso altijd open voor ondernemers die werken aan de maritieme industrie van morgen. Voor startups en scale-ups met een baanbrekende innovatie, maar ook voor volwassen bedrijven die de sector écht vooruit helpen. De NOM heeft kapitaal, kennis en een netwerk. Met andere woorden: de NOM heeft alles in huis om te investeren in een duurzame, slimme en gezonde maritieme sector. En ja, daar laten we de regio maar al te graag van profiteren!

VentoFoils

Samenwerken met een echte pionier: Econowind

Een mooi voorbeeld van zo’n innovatief bedrijf is Econowind dat sinds 2016 pioniert met windondersteunde scheepsvoortstuwing. Want ja, wind is er altijd. Niet altijd overal, maar altijd wel ergens. Het is zonde als zeeschepen daar niet meer gebruik van maken. Vooral nu verduurzaming in de scheepvaart een steeds groter thema wordt. Daarom bedacht en ontwikkelde Econowind de zogeheten VentoFoils: flexibele, verticale vleugels die wind omzetten in extra stuwkracht. Door de inzet van deze turbozeilen kunnen scheepseigenaren op jaarbasis tot wel 15% besparen op het brandstofgebruik.

De grote stalen VentoFoils worden in opdracht van Econowind op locaties in Noord-Nederland en Flevoland gebouwd. De kleinere vleugels met afmetingen tot 16 meter hoog in Flevoland, de grotere met een hoogte tot wel 30 meter zullen in het Noorden worden gemaakt. In 2027 wil de scale-up elke dag minimaal één VentoFoil maken. Een grote ambitie, maar gezien de marktpotentie niet onrealistisch, denkt CEO Frank Nieuwenhuis. Simpelweg omdat mede door strengere regelgeving zo’n 30.000 zeeschepen de komende jaren eigenlijk niet om windvoortstuwing heen kunnen. Maar ja, om versneld te kunnen groeien is wel kapitaal nodig.

Daarom besloot Nieuwenhuis onder andere de NOM te benaderen. De NOM was direct enthousiast. Logisch, want hoewel het in de basis een industrieel bedrijf is, levert Econowind een innovatieve oplossing voor een urgent vraagstuk in de maritieme sector. Tegelijkertijd leidt de productie van de VentoFoils tot extra werkgelegenheid in Noord-Nederland. Voor de NOM uiteraard ook niet onbelangrijk.