Caparis vindt zichzelf opnieuw uit

Caparis vindt zichzelf opnieuw uit – van sociale werkvoorziening naar talentbedrijf

Dwars door de vooroordelen over sociale werkvoorzieningen heen, stapt Caparis-directeur Alex Bonnema uit de Calimero-rol. ‘Wij zijn gaan omdenken. In deze tijd van arbeidskrapte mogen bedrijven bij ons solliciteren naar talent, in plaats van andersom. Caparis is een talentbedrijf dat ervoor zorgt dat iedereen in onze maatschappij een steentje kan bijdragen. Daarin doen we prima zaken en dragen we op onze eigen manier bij aan
innovatie en duurzaamheid.’

Caparis heeft roerige jaren achter de rug en die laten we bewust rusten. In een tijd waarin alle hens aan dek nodig is om onze wereld duurzaam te veranderen, kijkt ook dit bedrijf naar de toekomst. Juist wegens de tegenvallende impact van de Participatiewet en de heersende vooroordelen, houdt Caparis focus. ‘Wij richten ons op de mogelijkheden van de grote groep mensen die graag wil meedoen, maar die wegens een afstand tot de arbeidsmarkt een langere of andere weg nodig heeft om tot bloei te komen’, zegt Alex. ‘We praten over 1,2 miljoen mensen in Nederland. Bij ons in Friesland werken er tweeduizend en die zitten bepaald geen duimen te draaien. Zij dragen bij aan de maatschappij, ook in economisch perspectief, en dat mag gezien worden.’

Serieuze business

Alex is realistisch. Ja, er leunt wel eens iemand op een schoffel in de groenvoorziening. En inderdaad, het tempo ligt bij sommigen structureel laag. Maar Caparis zou geen serieuze klanten hebben en een omzet van 75 miljoen draaien als medewerkers alleen maar stokjes aan het verplaatsen waren. ‘Wij zijn geen dagbesteding’, benadrukt hij. ‘We voeren hier werkzaamheden uit waar vraag naar is, van het verpakken van voedsel en het sorteren van post tot het assembleren van fietsen. Ook onze schoonmaakploeg, kwekerij en technische afdeling voorzien in een behoefte. We investeren in onze mensen, machines en fabrieken, werken aan business cases, leveren kwartaalrapportages en doen ons best om zowel de klanten als aandeelhouders blij te maken. Net als elk ander bedrijf.’

Gezond rendement

Dat Caparis wegens het bijgelegde overheidsgeld een oneerlijke concurrent zou zijn, ligt volgens de directeur een stuk genuanceerder. ‘Vroeger werkten sociale werkplaatsen wel eens onder kostprijs, maar die tijd is voorbij. Daarmee zouden we ook geen recht doen aan het werk dat onze mensen verzetten. In het werk dat Caparis aanneemt, streven we naar een match met onze talenten, maar ook naar kwaliteit, duurzaamheid en een gezond rendement. Daarom zijn we selectief wat we doen. En net als elk ander bedrijf moeten we ons ook blijven ontwikkelen en innoveren. We raken soms werk kwijt omdat klanten automatiseren. Dan moet je een groep betrokken medewerkers uitleggen dat het niet aan de kwaliteit van hun werk lag, maar dat machines het goedkoper kunnen doen. En dan weer op zoek gaan naar nieuwe klussen die bij hun talent passen.’

Duurzaamheidsfabriek

Een mooi voorbeeld van de proactieve houding van Caparis is het plan om een duurzaamheidsfabriek te realiseren. ‘We wonnen begin dit jaar een wildcard van de Werkinnovatie Prijs om dit idee uit te voeren’, vertelt Alex. ‘Met deze stap laten we zien dat we onszelf opnieuw hebben uitgevonden, dat we innovatief kijken naar onze rol in de samenleving en economie. Onze medewerkers – die nu al nieuwe zonnepanelen assembleren – kunnen gebruikte exemplaren ook prima weer demonteren. De eerste generaties zonnepanelen lopen op hun einde en wij zien kansen voor herbruikbare grondstoffen en onderdelen. Door een nieuwe markt aan te boren, creëren we mogelijkheden om sociale duurzaamheid te combineren met het bijdragen aan klimaatdoelstellingen. Daarom gaan we een bestaande locatie ombouwen tot duurzaamheidsfabriek die fossielvrij en CO2-neutraal is.’

Caparis vindt zichzelf opnieuw uit - van sociale werkvoorziening naar talentbedrijf

Gemeenschapsgeld

‘Het blijft een feit dat wij als semi-overheidsbedrijf met medewerkers die afstand hebben tot de arbeidsmarkt op een andere manier ondernemen dan het gemiddelde MKB. Wij zijn er omdat het nodig is; omdat het in een samenleving om het geheel gaat. Een partij als de NOM zet ook gemeenschapsgeld in voor het stimuleren van innovatie en groei. Bij Caparis doen we dat op een ander niveau en met een ander doel, maar dat is niet minder waard. Werken aan een duurzame wereld omvat meer dan economische groei. Het gaat ook om maatschappelijke groei, om beschaving. Kijk, Caparis hoeft de Lelylijn niet aan te leggen, maar al draaien we alleen de schroeven in: het gaat erom dat ook onze medewerkers een steentje kunnen bijdragen. Dat we het met elkaar doen, zonder dat er mensen aan de kant staan in de samenleving.’

Talent organiseren

‘Want het zal jouw kind maar zijn’, zegt Alex. ‘Die niet mee kan komen met de rest en toch graag mee wil doen. Het is onze verantwoordelijkheid om te kijken naar ieders talent, hoe eenvoudig ook. Als je dat ontdekt en mensen helpt om het in te zetten, dan gaan ze bloeien. En als wij het bij Caparis goed organiseren, zijn we niet alleen maatschappelijk, maar óók economisch van betekenis. Met de talenten die doorstromen naar regulier werk, maar net zo goed met de mensen die blijvend een beschutte werkomgeving nodig hebben. Ook zij leveren prestaties. En dat verwachten onze klanten ook. Partijen als Accell, Peijnenburg en PostNL kiezen niet alleen voor Caparis omdat ze sociaal willen ondernemen, zij verwachten ook passende kwaliteit. Dat bieden we en daar zijn onze medewerkers terecht trots op.’

Michiel Harmsen van Accell Group: 'Het resultaat moet goed zijn, dat staat voorop'

De locaties in Heerenveen van Accell Group – Europees producent van fietsen, fietsonderdelen en accessoires – doen al meer dan twintig jaar zaken met Caparis. ‘Naar grote tevredenheid’, aldus group manufacturing director Michiel Harmsen. ‘Ze maken een complete wielenlijn voor Koga, we huren talenten van Caparis in die hier op diverse afdelingen werken – soms met aanpassingen – en er is een groep die op de beschutte werkplek bij Caparis o.a. pakketten met onderdelen voor ons samenstelt. Kwaliteit is nooit een issue – het resultaat moet gewoon goed zijn, dat staat voorop. De medewerkers willen zelf ook graag goed werk leveren. Ze zijn heel gemotiveerd en trots op wat ze doen. De prijzen bij Caparis zijn marktconform, al halveren de kosten als het tempo de helft lager ligt, zodat we dan twee collega’s kunnen inhuren die samen doen wat nodig is.’

MAX Mobiel wil bouwen aan duurzaam partnership met Caparis

De bedenkers van MAX Mobiel – voertuig voor mensen met een mobiliteitsbeperking – verplaatsen hun productie van België naar Friesland. Beoogd productiepartner is Caparis. ‘Wij willen graag een sociaal label aan onze wagen hangen’, zeg Paul van Koppen, die vanuit Froom Automotive de productie in Heerenveen opzet. ‘Wij geloven in: wat je geeft, krijg je ook terug. Natuurlijk letten wij daarbij op kwaliteit en kosten, daarom is het mooie dat we met Caparis open calculeren. We zitten in een fase van afstemmen met elkaar: wat mag het kosten en wie kan wat doen? Maar ook: wat is het groeiperspectief, zowel voor de productie van onze MAX Mobiel als voor de medewerkers van Caparis, zodat zij de kans krijgen om te leren. Door lokaal te produceren, besparen we op logistiek en winnen we ruimte voor het opbouwen van een duurzaam partnership met Caparis.’

Whitepaper Impact van Investeerders
De impact van investeerders op je bedrijf

In dit whitepaper leer je:

  • Waar je mee te maken krijgt als je gaat samenwerken met investeerders
  • Verschillen en overeenkomsten tussen bancaire financiering, achtergestelde lening en aandelen kapitaal
  • Op welke manier de NOM als investeerder jou kan helpen