Klanten 100% leverbetrouwbaarheid garanderen. Het is nogal een belofte. Maar BMTEC, ’s lands grootste kunststof lasersnijbedrijf, maakt het telkens weer waar. Vooral dankzij CutWise, een in eigen huis ontwikkeld softwaresysteem. ‘Wij durven radicaal te innoveren in een heel traditionele markt.
De drang naar verbetering en vernieuwing is altijd aanwezig. Steeds weer springen oprichter en eigenaar Bakschik Martirosian en zijn 22 medewerkers met BMTEC in het diepe. Simpelweg omdat het bedrijf uit Emmen klanten oplossingen wil bieden die voorheen ondenkbaar leken. Die missie heeft inmiddels aardig vorm gekregen. Sterker nog, sinds de oprichting in 2013 is BMTEC uitgegroeid tot marktleider in het lasersnijden van kunststoffen. Meer precies: met behulp van twaalf geavanceerde lasermachines produceert het bedrijf kunststof onderdelen en halffabricaten voor zo’n 3.000 klanten in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken. Onder meer voor gerenommeerde partijen als Tesla, Shell, Siemens, Friesland Campina, Philips, Volvo en VDL Groep.
‘Wij zijn gewoon ambitieuzer dan veruit de meeste andere bedrijven in ons vakgebied’, verklaart Bakschik het succes van het bedrijf. ‘Wij durven radicaal te innoveren in een heel traditionele markt. Zodanig zelfs dat we hard op weg zijn om de transitie te maken van een productiebedrijf naar een softwarebedrijf.’ Inderdaad, noem BMTEC, dat onlangs een financiering van de NOM ontving, gerust een voorbeeldbedrijf voor de maakindustrie. En dan vooral als het gaat om de verregaande digitalisering van productiemiddelen en processen.
Zo werd in februari 2021 CutWise gelanceerd, een in eigen beheer ontwikkeld softwaresysteem dat zorgt voor een flinke versnelling in het proces van offerteaanvraag tot order. ‘Via CutWise ontvangen gebruikers al binnen een paar seconden een offerte op maat’, verduidelijkt Bakschik. ‘Daarna kunnen we de offerte in één klik omzetten in een order, de gewenste levertijd kiezen en vervolgens het hele productieproces tot aan de aflevering real time volgen. Alsof je een pizza bestelt.’
In de basis is CutWise een calculatiesysteem en inkoopsysteem ineen. Volautomatisch, uiterst accuraat en bovenal heel schaalbaar. Het mooie is: gebruikers kunnen al in de ontwerpfase met de software aan de slag. Een AutoCAD tekening bijvoorbeeld kan eenvoudig in het systeem worden geüpload en online worden bewerkt. ‘Op elk gewenst moment berekent de software de prijs’, legt Bakschik uit. ‘Als je eerst 10 en later toch 100 stuks onderdelen wilt, dan wordt de prijs realtime aangepast. Uiteraard halen we ongelofelijk veel waardevolle data uit CutWise. Zo kunnen we aan de hand van de calculaties onder meer onze inkoopbehoefte nauwkeurig voorspellen.’
Twee jaar lang werd intensief aan de software gewerkt. Een periode van testen, aanpassen, opnieuw testen en vooral goed naar klanten luisteren en ontdekken waar hun echte behoeften liggen. Met resultaat, want momenteel telt CutWise al zo’n 4.000 actieve gebruikers. ‘Dagelijks komen er gemiddeld vijftien nieuwe gebruikers bij’, onderstreept Bakschik. ‘Het systeem werkt zo goed dat we klanten sinds 1 januari 2023 100% leverbetrouwbaarheid garanderen. Als de afgesproken leverdatum niet wordt gehaald zijn de onderdelen gratis.’
Het klinkt wellicht als één groot succesverhaal. Toch liep het pad van BMTEC de eerste jaren, zoals vaker in ondernemersland, niet bepaald over rozen. ‘Ik bakte er in het begin bar weinig van en merkte dat ik als ondernemer in de maakindustrie nog veel moest leren. Maar van nature ben ik een doorzetter. Ik doe niet snel een stap terug. Hoe harder ik moet vechten, hoe gemotiveerder ik raak. Dat doorzettingsvermogen heeft door mijn verleden een extra boost gekregen.’
Bakschik groeide op in een Armeens gezin en verliet in 2001 samen met zijn moeder en broer Rusland voor Nederland. Zijn vader was drie jaar eerder aangekomen en beschikte over een verblijfsvergunning. De rest van het gezin Martirosian lukte dat niet. ‘We zijn twaalf jaar illegaal geweest en verbleven in een asielzoekerscentrum’, vertelt hij. ‘In die lange en hectische periode van procederen heb ik me altijd heel flexibel moeten opstellen. Tegelijkertijd was ik continu bezig om met mijn ouders, die geen goed Nederlands spraken, in oplossingen te denken. Als er een probleem is, leerde ik, moet er ook ergens een sleutel liggen. Die sleutel ligt alleen niet voor je neus. Je moet echt moeite doen om die te vinden. Die mindset heeft mij ook als ondernemer veel gebracht.
Hij studeerde Werktuigbouwkunde aan de Stenden Hogeschool in Emmen. Daar maakte Bakschik voor het eerst kennis met lasersnijtechniek en de mogelijkheden van kunststoffen. Hij was direct onder de indruk. ‘Er is nagenoeg geen apparaat denkbaar waar geen kunststof onderdelen in zitten’, betoogt hij. ‘En met een lasersnijmachine kun je met uiterste precisie de meest uiteenlopende vormen uit kunststof platen snijden. In vergelijking met metalen als aluminium, staal of koper is kunststof bijvoorbeeld slijtvaster, vochtbestendiger, lichter in gewicht en eenvoudiger te reinigen. Ik was echter van mening dat er bij bedrijven nog te weinig bekend was over kunststof en de talrijke toepassingsmogelijkheden. Het was, met andere woorden, een onderschatte markt. Als techneut met een grote interesse in productieprocessen wilde ik daar verandering in brengen.’
Nog tijdens zijn studie startte hij in 2013 vanuit zijn slaapkamer met BMTEC. Wat had hij destijds met het bedrijf voor ogen? ‘Eigenlijk exact wat we nu aan het doen zijn. Ik wilde een bedrijf opzetten dat heel flexibel kan produceren. Toen al zag ik dat massaproductie langzaamaan gaat verdwijnen en de focus meer en meer komt te liggen op korte series. Om succesvol te zijn moet je dus al vanaf één stuks concurrerend kunnen produceren. En ja, innoveren is dan pure noodzaak.’
Sinds 2020 is BMTEC eveneens actief in Duitsland, op het gebied van lasersnijden Europa’s grootste markt. Bij onze oosterburen werd korte tijd later zelfs een kantoorvestiging geopend. In Rheine, om precies te zijn. ‘Dat gaat heel goed’, vertelt Bakschik. ‘We zijn daar flink aan het opschalen. Nu al is de omzet in Duitsland hoger dan die in Nederland. Dat is nog maar het begin. Ons doel is om uiteindelijk heel Europa te domineren met kunststof plaatbewerking. Met CutWise vanzelfsprekend als voornaamste troef.’
André Harmens is al enige tijd nauw bij de ontwikkelingen binnen BMTEC betrokken. Als business developer Maakindustrie/HTSM bij de NOM is hij voor Bakschik Martirosian een belangrijke sparringpartner en adviseur. ‘Uiteraard zijn ook de plannen om op te schalen uitvoerig aan bod gekomen’, vertelt André. ‘Vandaar dat ik Bakschik in contact heb gebracht met mijn collega’s van de afdeling Investeren.’ Inderdaad, om ondernemers nog beter op weg te helpen wordt bij de NOM steeds integraler gewerkt. Op die manier kunnen we bedrijven alle ondersteuning bieden die nodig is om te groeien. Thomas Hekman, specialist leningen, was meteen onder de indruk van BMTEC. ‘Zelden ben ik zo’n datagedreven bedrijf tegengekomen. Alles wijst erop dat het bedrijf, met CutWise als cruciale succesfactor, een bepalende speler wordt op de Europese markt voor kunststof lasersnijden. Er was dan ook geen enkele twijfel om BMTEC een groeifinanciering te verstrekken.’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.