Onderstaand blog is er één uit een reeks van 5 over internationalisering van MKB bedrijven. Het is geschreven op een fictieve casus en is gekoppeld aan onderstaande storyline.
Stef (44) is oprichter en DGA van Soil Improvement Technologies B.V. te Foxhol (hierna: SIT). De onderneming is de afgelopen 5 jaar uitgegroeid tot 1 van de 3 toonaangevende partijen in Nederland die zich bezig houden met analyse van bodemsamenstelling in de landbouwsector. De onderneming ontwikkelt, assembleert en verkoop testkits rechtstreeks aan afnemers (alleen B2B) in Nederland. Deze bestaan uit land- en akkerbouwbedrijven maar ook deels aan professionele visvijvers. SIT heeft 8 medewerkers in dienst en realiseert een omzet van € 1,2 miljoen per jaar en een positief resultaat na belastingen van € 75.000,-. De groei vlakt af en de druk op de marges groeit. Stef overweegt de buitenlandse markt op te gaan. Hij heeft op de landbouwbeurs in Hardenberg twee Duitse distributeurs gesproken die enthousiast hebben gereageerd op de analysekit SOILAN van SIT. SOILAN is in eigen beheer ontwikkeld en per september op de Nederlandse markt gebracht. Omdat Stef goed Duits spreekt lijkt Duitsland de perfecte plek om SOILAN te gaan verkopen. SIT heeft een eenvoudige webshop, waarbij afnemers via persoonlijke toegang producten kunnen bestellen.
Die Stef! Een echte ondernemer, zo blijkt. En dan kan het maar zo gebeuren dat het “toevallig” exporteren zulke succesvolle vormen gaat aannemen voor SIT, dat Stef bijna hardop denkt: ‘SHIT! Hoe ga ik dat allemaal in goede banen leiden. Kijk, Duitsland is qua export nog wel allemaal goed te doen qua afstanden. En de logistiek naar de Duitse afnemers is behoorlijk betrouwbaar. Maar dat Turkije! Een economic powerhouse, natuurlijk. Een soort “klein China” in de achtertuin van Europa. Als die markt voor SOILAN daar zo blijft groeien als die nu doet, dan is die binnen no-time de Duitse markt voorbij en is de groeipotentie daar vele malen groter dan in Duitsland’.
Kortom, er dienen zich allerlei kansen aan voor SIT. Kansen die Stef tegelijkertijd een hoop zaken opleveren waar hij over na moet gaan denken en tijd in moet gaan steken. En tijd is schaars. Zeker in zo’n situatie waar al veel tijd verloren gaat aan de dagelijkse beslommeringen van het runnen van een groeiend, exporterend bedrijf.
En dan ook nog even moeten onderzoeken of het loont om een bedrijf in het verre Turkije op te gaan zetten. En zo ja, waar en hoe doe je dat?Duizend-en-één vragen doemen op: wat is een goede locatie ten opzichte van mijn markt? Een pand huren of kopen? Nieuwbouw of bestaand? Welke vergunningen? Hoe regel ik de logistiek? Met wie kan ik eventueel samen gaan werken? Zijn er misschien bestaande distributiekanalen die ik kan gebruiken? Hoe kom ik aan goed personeel? Subsidies? Etcetera, etcetera …
Let op, Stef! Hier komt een tip: Net als de NOM voor Noord-Nederland, zal er ook in Turkije een centrale of regionale club zijn die in het leven is geroepen om buitenlandse investeerders te interesseren voor het vestigen van een bedrijf in Turkije. Dit vanwege de investeringen en werkgelegenheid die dat oplevert voor de Turkse economie. Kortom, zoek naar de Turkse NOM.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door “invest in Turkey” te googelen of hiernaar te informeren bij de Turkse ambassade in Nederland. Deze korte zoektocht zal je ongetwijfeld leiden naar de website van ISPAT (Investment Support and Promotion Agency of Turkey). Dit is de landelijke, economische acquisitie club van Turkije. Dit soort landelijke organisaties zijn onderdeel van de centrale overheid en vallen meestal binnen het ministerie van economische zaken. En ze werken daarbij weer nauw samen met de verschillende regionale ontwikkelingsorganisaties in Turkije.
Contact leggen met dit soort organisaties is heel laagdrempelig. Je mailt of belt met de ISPAT met een korte introductie van jezelf en je plannen. En je stelt vervolgens de vraag: ‘Help mij met het vinden van de beste locatie voor mijn plannen in Turkije’. Wees daarbij vanaf het begin duidelijk welke criteria voor jou bepalend zijn voor de locatiekeuze. Jouw informatie en jouw vragen komen dan ongetwijfeld terecht bij een gedreven en professionele projectmanager die snel met én voor jou aan de slag zal gaan. Hij of zij zal allerlei relevante informatie, mogelijke locaties en waardevolle contacten onder jouw aandacht brengen die een goed en betrouwbaar beeld geven van de vestigingsmogelijkheden en –voordelen in Turkije voor SIT. Tot en met één of meerdere bezoeken aan het land zelf waarvoor ze dan zogeheten fact finding trips zullen organiseren zodat je de relevante regio’s en de interessante locaties en contacten persoonlijk gaat leren kennen. En dit alles op een professionele en efficiënte manier.
Dit soort organisaties blijkt en blijft een waardevolle, brede vraagbaak in het gehele locatieonderzoek. En wat het ook erg laagdrempelig maakt: ‘It’s all free of charge’! Ze zijn jouw gratis adviseurs, waarbij je je enkel moet blijven realiseren dat hun belang is om je, op basis van relevante en zakelijke argumenten, te overtuigen de SIT-plannen in Turkije te gaan realiseren.
Hoe ik dit allemaal weet? Ik ben zelf zo’n gratis adviseur …
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.